Tips en hulp

Tips

Demo behandeling
Tips bij slapeloosheid
Tips bij angst
Tips bij stress en onrust


Tips bij slapeloosheid

Hieronder vindt u enkele tips om beter in slaap te kunnen komen. U zult zelf ontdekken welke tips u het beste helpen.

  • Zorg ervoor niet een te drukke dagindeling te hebben waarbij u veel dingen moet doen en aan veel dingen tegelijk moet denken. Het is dan logisch dat u 's avonds in bed door blijft gaan met piekeren.
  • Bouw rustmomenten in op een dag, waarbij u even niets doet en tijd heeft om na te denken. 
  • Drink een kopje warme melk of kruidenthee voor het naar bed gaan.
  • Drink ’s avonds geen alcohol; hiervan slaapt u onrustig.
  • Drink 's avonds geen koffie met cafeïne. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor het opwekkende effect van de cafeïne en kunnen beter helemaal geen koffie met cafeïne drinken of daar na ongeveer 12.00 uur 's middags mee stoppen. 
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapengaan. 
  • Bouw een rustmoment in voor het slapengaan. Dus doe de TV uit en luister eens naar rustige muziek, lees een boek, of maak een korte wandeling. 
  • Doe ontspanningsoefeningen. Voorbeelden zijn yoga, meditatie, aandachtstraining (mindfulness) en Tai Chi. 
  • Speel geen spannende (computer)spelletjes vlak voor het slapengaan. 
  • Vrijen kan een ontspannend effect hebben. 
  • Zorg voor regelmaat, ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. Sta op tijd op. 
  • Voldoende beweging overdag bevordert een gezonde slaap. Sluit de dag af met een avondwandelingetje.
  • Pak een oude sport weer op, of vraag eens wat de mogelijkheden zijn in uw omgeving.
  • Gebruik de nacht niet om na te denken, wees hierin streng voor uzelf. Verplaats uw gedachten naar ontspannende dingen of laat het denken helemaal los. 
  • Ga overdag geen slaap inhalen en sta op tijd op. Houd een vast ritme aan, ook na een slechte nacht.
  • Sommige medicijnen kunnen uw slaap beïnvloeden. Als u twijfelt vraag het dan uw arts of apotheek.

Tips bij angst

Hieronder enkele tips om minder angstig te zijn. U zult zelf gaan ontdekken welke tips bij u het beste helpen:

  • Vertrouw op uzelf. U kunt meer aan dan u denkt. 
  • Neem de tijd. Problemen hebben soms tijd nodig om op te lossen.
  • Zoek afleiding. Richt uw aandacht op iets wat rustig of prettig voelt. Luister naar muziek of ga iets doen waarbij uw aandacht van de angst wordt afgeleid. Spreek bijvoorbeeld af met iemand die u vertrouwt om samen iets leuks te doen.
  • Leer realistisch te denken. Als er iets is wat u angstig maakt stelt u zich dan de vraag: hoe groot is de kans dat…? Stel dat u bang bent dat de lift blijft steken. Stel uzelf dan de vraag: hoe groot is de kans dat de lift blijft steken? En als de lift blijft steken, hoe groot is dan de kans dat niemand u komt helpen? Maak uw verhaal helemaal af. Dus vraag uzelf steeds af: én dan?..... en dan?.... en dan?.....
  • Ga lastige situaties niet uit de weg. Als u een lastige situatie aangaat zult u merken dat u onrustig wordt. Dit is vaak maar tijdelijk. Als het u lukt om door te zetten, bijvoorbeeld in kleine stapjes, zult u merken dat uw angst minder wordt. Het kan daarbij helpen om iemand te vragen de eerste keren met u mee te gaan. 
  • Praat over uw angst. Praten over angst kan helpen om meer inzicht te krijgen in de angst. U kunt bekijken of de angst reëel is en of de reden echt zo bedreigend is als u denkt.
  • Als problemen langdurig worden veroorzaakt door uw werk of mensen in uw omgeving, overweeg dan serieus om ander werk te zoeken of die mensen te mijden.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Voorbeelden zijn yoga, meditatie, aandachtstraining (mindfulness) en Tai Chi. Leer het u aan met een boek of curus. Als het u lukt om u te ontspannen, zul u beter grip krijgen op de situatie. U kunt dan ook vaker zien wat u voelt en denkt zonder dat het u overkomt.
  • Geef uw grenzen aan. Iedereen heeft grenzen. Als u leert deze aan te geven, zult u meer zelfvertrouwen krijgen. Hierdoor krijgt u op den duur meer respect van anderen.
  • Meld u aan voor de internetbehandeling. Zonder benzodiazepinen kunt u beter onderzoeken welke gedachten en gevoelens optreden. Daarnaast krijgt u bij de internetbehandeling hulp en tips bij het herkennen en omgaan met uw angst.

Tips bij stress en onrust

Soms kunt u de oorzaak van stress niet wegnemen. U zult dan moeten leren om te gaan met de situaties. Dat gaat beter als u regelmatig kunt ontspannen. Hieronder volgen enkele tips. U zult zelf ontdekken welke tips bij u het beste helpen.

  • Doe elke dag iets prettigs of leuks. Maak daarvoor afspraken met vrienden of maak een lijstje met dingen die u graag wilt doen.
  • Maak tijd voor uzelf vrij in uw agenda. Zo kunt u even uitblazen.
  • Doe ontspanningsoefeningen of geef u op voor een cursus. Voorbeelden zijn yoga, meditatie, aandachtstraining (mindfulness) en Tai Chi. Het kan u helpen om intensiever te ontspannen.
  • Neem voldoende pauzes. Laat u niet opjagen.
  • Beweeg elke dag minstens een uur. Bijvoorbeeld door te sporten, te wandelen of te tuinieren.
  • Praat over uw gevoelens met iemand die u vertrouwt. Klagen mag, maar praat ook over alle dingen die wel goed gaan en goed voelen.
  • Probeer op te schrijven wat u dwars zit; dat kan helpen om afstand te nemen en het tobben te verminderen. 
  • Grijp op tijd in. Wees niet te voorzichtig om hulp te vragen aan uw huisarts of andere deskundigen. Zij zijn ervoor opgeleid!